وبلاگ آدیال

۷ کتاب بی‌نظیر علمی

لیستی از بهترین کتاب‌های علمی در موضوعات مختلف را برای مطالعه و گوش دادن اینجا آوردیم.

A Brief History of Time

تاریخچه زمان

استیفن هاوکینگ Stephen Hawking فیزیکدان نظری، کیهان‌شناس و نویسندهٔ بریتانیایی و مدیر تحقیقات مرکز کیهان‌شناسی نظری در دانشگاه کمبریج بود. او یکی از مشهورترین چهره های علم فیزیک جهان پس از انیشتین Einstein است. کتاب کنونی به نام تاریخچه کوتاه زمان A Brief History Of Time یکی از اثار مشهور او درباره علم کیهان شناسی است. تاکنون هیچ کتابی در این زمینه نتوانسته است مخاطبین بسیاری را به خود جلب کند. این کتاب یکی از پر فروش ترین های نیویورک تایمز NYT بوده و بخاطر فروش بالای خود نامش در کتاب گینس نیز ثبت شده است. نویسنده در این کتاب با روایتی شیوا و ساده به توصیف شگفتی ها و رازهای افرینش و جهان هستی پرداخته و نحوه پیدایش ان را توضیح می دهد.

امتیاز گودریدز:
4.2/5

Factfulness

واقع نگری

کتاب واقع نگری، اثری نوشته ی هنس، اولا و آنا روسلینگ است که اولین بار در سال 2018 به چاپ رسید. استاد بهداشت جهانی و پدیده ی سخنرانی های TED، هانس روسلینگ به همراه دو همکار همیشگی خود، آنا و اولا، در این کتاب به ده عاملی می پردازد که باعث می شوند درک نادرستی از شرایط حقیقی جهان داشته باشیم: از تمایلمان برای دوقطبی کردن جهان (ما و آن ها) گرفته تا تأثیرپذیری ما از رسانه ها و چگونگی درکمان از روند امور جهان که اغلب نگاهی بدبینانه و ناامیدانه است. مشکل اصلی ما، نداشتن اطلاعات کافی و درست است و حتی حدس ها و تحلیل هایمان نیز از طریق جانبداری های ناخودآگاه و قابل پیش بینی شکل می گیرند. کتاب واقع نگری نشان می دهد که جهان با تمام نقص ها و مشکلاتش، در وضعیت بسیار بهتری از چیزی که تصور می کنیم، قرار دارد. این موضوع به این معنی نیست که دغدغه های جدی وجود ندارند. اما وقتی تمام وقت و انرژیمان را به جای داشتن نگرشی واقع گرایانه و حقیقت-محور به جهان، صرف نگران بودن برای همه چیز می کنیم، نمی توانیم بر چیزهایی تمرکز داشته باشیم که خطر و تهدید واقعی محسوب می شوند.

امتیاز گودریدز:
4.4/5

The Selfish Gene

ژن خودخواه

کتاب ژن خودخواه، اثری نوشته ی ریچارد داکینز است که نخستین بار در سال 1976 وارد بازار نشر شد. داکینز با انتشار این کتاب فوق العاده ارزشمند و آموزنده، موفق به ایجاد تغییری بزرگ در شیوه ی نگاه ما به خودمان و دنیای پیرامونمان شد. به جای این تفکر که موجودات زنده از ژن ها استفاده می کنند تا تولید مثل نمایند، تصور کنید ژن ها ما را فقط به این دلیل به وجود می آورند و زنده نگه می دارند که ژن های بیشتری تولید کنند. به نظر می رسد که این جا به جایی ساده می تواند به معماهایی پاسخ بدهد که دانشمندان را برای سال ها درگیر خود کرده بود. چرا به طول کیلومترها DNA استفاده نشده در بدن همه ی ما وجود دارد؟ چرا یک زنبور از فرصت خود برای تولید مثل، چشمپوشی می کند تا به بزرگ شدن خواهرها و برادرهایش کمک کند؟ داکینز با نثری جذاب و قابل فهم، جواب این سوالات را از نقطه نظر مولکول هایی می دهد که به منظور تولید بیشترِ گونه ی خود، بر سر فضا و منابع محدود با یکدیگر در رقابت هستند. این دانشمند برجسته با ارائه ی مثال هایی شگفت انگیز از تمامی حوزه های زیست شناسی، راه را برای ارزیابی مجدد مسئله ی تکامل باز می کند.

امتیاز گودریدز:
4.2/5

The Sixth Extinction

انقراض ششم

انقراض ششم کتاب مهم در مورد آینده جهان است؛ در مورد تلفیق تاریخ فکری و طبیعی و گزارش میدانی با روایتی قدرتمند از انقراض گسترده ای که در برابر چشمان ما اتفاق می افتد. در طول نیم میلیارد سال گذشته ، پنج انقراض دسته جمعی اتفاق افتاده است ، در زمانی که تنوع زندگی روی زمین به طور ناگهانی و چشمگیری کاهش یافت. دانشمندان در سراسر جهان در حال کنترل ششمین انقراض هستند که پیش بینی می شود ویرانگرترین رویداد انقراض از زمان برخورد سیارک ها که به نابودی دایناسورها منجر شد باشد. این بار ، فاجعه ما هستیم. کتاب انقراض ششم ، که دو بار برنده جایزه مجله ملی شده است و نویسنده ی نیویورکر آن الیزابت کولبرت از تعداد زیادی از محققان در حوزه های گوناگونی استفاده کرده و بسیاری از آنها را در این زمینه همراهی می کند: زمین شناسانی که بخش های عمیق اقیانوس را مطالعه می کنند ، گیاه شناسانی که خطوط درخت هایی که بر آندز رشد می کنند را دنبال می کنند و زیست شناسان دریایی ای که از صخره بزرگ سد غواصی می کنند. او دوازده گونه را به ما معرفی می کند ، برخی از آنها از بین رفته اند ، برخی دیگر با انقراض روبرو هستند ، از جمله قورباغه طلای پاناما ، مرجان استاگورن ، اوک بزرگ و کرگدن سوماتران. از طریق این داستان ها ، کولبرت گزارشی تکان دهنده از ناپدید شدن های رخ داده در اطراف ما ارائه می دهد و روند انقراض را به عنوان یک مفهوم ، از اولین بیان آن توسط ژرژ کووویر در پاریس انقلابی تا امروز ، ردیابی می کند. انقراض ششم احتمالا ماندگارترین میراث بشریت است. همانطور که کولبرت مشاهده می کند ، ما را وادار می کند که در مورد سوال اساسی انسان بودن به چه معنایی است ، دوباره فکر کنیم.

امتیاز گودریدز:
4.2/5

A Short History of Nearly Everything

تاریخچه تقریبا همه چیز

کتاب «تاریخچه ی تقریبا همه چیز» نوشته ی بیل برایسون، تلاشی ست برای بیان مسائل پیچیده ی علمی به زبانی ساده. او در کتابش از طریق ماجراهای کاشفان و دانشمندان، مباحث علمی را به بحث می گذارد و سعی می کند با ایجاد جذابیت برای خواننده، او را به مسائل علمی علاقه مند کند. «بیل برایسون» در بزرگترین کتاب خود “تاریخچه ی تقریبا همه چیز “، با بزرگترین چالش پیش رویش مقابله کرده است که همانا درک و پاسخ به قدیمی ترین و بزرگترین سوالی ست که بشر درباره ی جهان و خودش مطرح کرده است. برایسون با توجه به تمام وقایع از بیگ بنگ تا ظهور تمدن، به دنبال درک این مسئله است که ما چگونه به اینجا رسیدیم و همه چیز را تصاحب کردیم. برای این منظور، او خود به همراه پیشگام ترین باستان شناسان، انسان شناسان و ریاضیدانان جهان سفر کرده و به دفاتر، آزمایشگاه ها و اردوگاه های میدانی آن ها رفته است. برایسون کتاب های این محققان و دانشمندان را خوانده است (یا سعی کرده است که بخواند) و پرسش های بسیاری از آن ها پرسیده تا خود را به ذهن قدرتمندشان نزدیک کند. « تاریخچه ی تقریبا همه چیز» کتابی ست که سعی دارد مفاهیم پیچیده در حوزه های دانش بشری را از زبان بیل برایسون به روشی ساده و قابل فهم ارائه کند.

امتیاز گودریدز:
4.4/5

The Immortal Life of Henrietta Lacks

حیات جاودانه هنریینالکس

موضوع این کتاب، شرح زندگی «هنر یتیالکس»‌است. کتاب حاضر، تلاشی است در راستای تشریح زندگی و بیان سرگذشت «هنر یتیالکس». این کتاب، با توجه به صحبت‌ها، خاطرات اطرافیان «لکس» و نگاهی به اسناد قانونی، و پرونده‌های پزشکی او تدوین گردیده است. نگارنده، در این نوشتار علاوه بر تبیین تاریخچة زندگی هنر یتیالکسی و معرفی «سلول‌های هیلا» به پاسخ‌گویی به پرسش‌‌هایی دربارة دانش پزشکی، اخلاق، نژاد، و طبقه‌بندی اجتماعی نیز پرداخته است.

امتیاز گودریدز:
4.1/5

The Emperor of All Maladies

پادشاه همه امراض

کتاب «پادشاه همه امراض» اثری نوشته ی «سیدارتا موکرجی» است که نخستین بار در سال 2010 وارد بازار نشر شد. این کتاب، شرحی فوق العاده جذاب و تأثیرگذار از بیماری ای است که بیش از پنج هزار سال با انسان ها همراه بوده است. داستان سرطان، داستان مقاومت و پایداری است اما پندارهای نادرست زیادی نیز پیرامون آن در میان افراد شکل گرفته است. «موکرجی»، ماجرای قرن ها اکتشاف، شکست، پیروزی و مرگ را از نقطه نظر پیشینیان و همکاران خود روایت می کند؛ افرادی که تمام تلاش خود را به کار بستند تا در مقابل بلایی بزرگ ایستادگی کنند که در همین سه دهه ی پیش تصور می شد از طریق «جنگی همه جانبه علیه سرطان» به راحتی از میان خواهد رفت. کتاب «پادشاه همه امراض» مثل یک داستان تریلر ادبی است که سرطان، شخصی اصلی آن است.

امتیاز گودریدز:
4.3/5
پست‌های دیگر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *