وبلاگ آدیال

بهترین کتاب‌های روانشناسی

Thinking, Fast and Slow

تفکر، سریع و کند

در این کتاب روان شناسانه و پر فروش، نویسنده ما را به سفری برای اکتشاف توانایی ها و سیستم تفکر به درون ذهن هدایت می کند. نخست او یک نظام سریع و بدیهی و عاطفی را معرفی کرده و سپس به واکاوی نظام منطقی تر و اهسته تری می پردازد. با شناخت این دو نظام مهم و اساسی، ما قادر خواهیم بود که برای رسیدن به اعتماد بنفس و پیش بینی عوامل خوش بختی و یا مدیریت تمام برنامه های ساده و روزمره و کسب و کار عملکرد موفقی داشته باشیم. با روایت شیوا و جذاب، ما به فرایند و نظام های فکری خود مسلط می شویم و از مزیت چنین توانایی و درک درست نسبت به ذهن خود در زندگی و کار بهره بسیار خواهیم برد. به راستی، راهبردهای این کتاب به ما خواهد اموخت که چه موقع باید اهسته و منطقی و چه موقع باید سریع و عاطفی بیاندیشیم. برنده جایزه نوبل ادبیات اقتصاد و برنده جایزه ملی اکادمی بهترین کتاب های علمی و برنده جایزه لس انجلس تایمز، هر انچه که برای دست یابی به موفقیت در زندگی شخصی و حرفه ای خود لازم است را در اختیار ما قرار می دهد

Talking to Strangers

گفتگو با غریبه‌ها

چطور فیدل کاسترو توانست برای یک نسل سازمان جاسوسی آمریکا را گول بزند؟ برای چه نویل چمبرلین فکر کرد که می تواند به آدولف هیتلر اعتماد کند؟ آیا سیتکام ها یا طنزهای موقعیت تلویزیونی درباره ی نحوه ی ارتباط با یکدیگر چیزی به ما می آموزند که حقیقت ندارد؟ مالکوم گلدول در حالی که این سوال ها را مورد بررسی قرار می دهد، صرفا کتابی برای خواندن ننوشته است. او این اثر را برای شنیدن نیز خلق کرده. در نسخه ی صوتی کتاب گفتگو با غریبه ها، مخاطب صدای افرادی که با آن ها مصاحبه شده نظیر دانشمندان، جرم شناسان و روانشناسان ارتش را نیز می شنود. رونوشت دادگاه ها مجددا اجرا شده و به نمایش درآمده اند. گلدول در این کتاب، کلاهبرداری برنی مادوف، دادگاه آماندا ناکس و خودکشی سیلویا پلات را بازبینی می کند و مخاطب مستقیما از بازیگران حقیقی این تراژدی های واقعی می شنود. نویسنده با افراد درخشانی مصاحبه می کند و دیدگاه های قوی را ایجاد میکند. او چشمانی تیز و طبعی کنایی دارد و یکی از بهترین مشاهده گرهای نسل حاضر محسوب می شود که با یاری دادن مخاطب در دیدن تصویر بزرگ تر و اندیشیدن به آن، تلاش در توجیه شرایط انسان ها دارد و به همین دلیل مخاطبان او را تحسین می کنند. گلدول بحث می کند که یک چیزی درباره ی ابزارها و استراتژی هایی مورد استفاده ی ما برای سر در آوردن از کار افرادی که نمی شناسیم، اشتباه است. و چون ما نمی دانیم که چطور باید با غریبه ها صحبت کنیم، با آغوش باز ناسازگاری ها و سو تفاهم ها را به زندگی خود دعوت می کنیم واین اختلافات و سو تفاهم ها، اثری عمیق بر زندگی و جهان پیرامون ما خواهد گذاشت.

The Body Keeps the Score

رهایی از بلازدگی: روان، مغز و بدن در تحول بلازدگی

تروما یک واقعیت زندگی است. کهنه سربازان و خانواده هایشان با عواقب دردناک نبرد مقابله می کنند. از هر پنج آمریکایی یک نفر مورد آزار و اذیت قرار گرفته است. از هر چهار نفر یک نفر با الکلی ها بزرگ شده است. از هر سه زوج یک زوج درگیر خشونت فیزیکی شده اند. دکتر بسل ون در کولک، یکی از برجسته ترین متخصصان تروما در جهان، بیش از سه دهه را با بازماندگان کار کرده است. در کتاب رهایی از بلازدگی، او از پیشرفت‌های علمی اخیر استفاده می‌کند تا نشان دهد که چگونه تروما به معنای واقعی کلمه بدن و مغز را تغییر می‌دهد و ظرفیت‌های افراد مبتلا را برای لذت، تعامل، کنترل نفس و اعتماد به خطر می‌اندازد. او درمان‌های نوآورانه‌ای را بررسی می‌کند – از نوروفیدبک و مدیتیشن گرفته تا ورزش، نمایش، و یوگا – که با فعال کردن نوروپلاستیسیته طبیعی مغز، مسیرهای جدیدی را برای بهبودی ارائه می‌کند. بر اساس تحقیقات خود دکتر ون در کولک و سایر متخصصان برجسته، کتاب رهایی از بلازدگی قدرت فوق العاده روابط ما را هم برای آسیب رساندن و هم برای التیام نشان می دهد – و امید جدیدی را برای بازپس گیری زندگی ارائه می دهد.

Emotional Intelligence 2.0

هوش هیجانی

تحصیلات، تجربه، دانش و قدرت فکری بالا، مجموعه ای از عواملی است که با وجود اهمیت فراوان برای دستیابی به موفقیت، ضامن قطعی آن نیست. در واقع، باید گفت اصلی ترین عامل موفقیت، هوش هیجانی است؛ اما خبر خوب این است که می توان آن را ارتقا داد. در این کتاب هوش هیجانی ارائه خواهد شد تا به درکی عالی از سطح احساسات و دانش خود دست یابیم و…

Range

گستره

بسیاری از متخصصان معتقدند هر کس که بخواهد یک مهارت کسب کند، ساز زدن یاد بگیرد یا در زمینه ای پیشرو باشد، باید شروع زودهنگام داشته باشد، شدیدا تمرکز کند و بیشترین ساعات ممکن را به تمرینات دقیق اختصاص دهد. اگر دست و پا بزنید و تاخیر داشته باشید، هرگز به افرادی که زود شروع کرده اند نمی رسید. اما نگاهی عمیق تر به تحقیقات انجام شده بر عملکرد برترین افراد دنیا، از ورزشکاران حرفه ای گرفته تا برندگان نوبل، نشان می دهد تخصص اولیه یک استثناست نه قاعده. “دیوید اپستین” با ارزیابی موفق ترین قهرمانان ورزشی، هنرمندان، موسیقی دانان، مخترعان و دانشمندان، متوجه شد که در بیشتر زمینه ها، علی الخصوص آن هایی که پیچیده تر و غیرقابل پیش بینی ترند، جنرالیست ها یا کلی گراها نسبت به افراد متخصص موفق ترند. آنها اغلب راه خود را دیرتر پیدا می کنند و به جای تمرکز روی یک چیز، از یک شاخه به شاخه ی دیگری می پرند. در عین حال خلاق تر، چابک تر و در برقراری ارتباط نسبت به همتایان متخصص خود تواناترند. نتایج این تحقیقات در کتاب “گستره – عمق یا وسعت؟” به قلم “دیوید اپستین” آمده است.

Daring Greatly

زندگی شجاعانه

کتاب زندگی شجاعانه، اثری پرفروش نوشته ی برنه براون است که در سال 2012 انتشار یافت. ما انسان ها همه روزه تردیدها، فراز و نشیب های عاطفی و دوراهی هایی را تجربه می کنیم که سنگ محکی برای سنجش میزان شجاعت مان در زندگی هستند. دکتر براون در کتاب زندگی شجاعانه، هر چیزی را که فکر می کنیم درباره ی آسیب پذیری و شکنندگی در زندگی مان می دانیم، به چالش می کشد. او بر اساس تحقیقاتی دوازده ساله، استدلال می کند که آسیب پذیری به معنای ضعف نیست، بلکه آشکارترین مسیر برای رسیدن به شجاعت، کنشگری و برقراری ارتباطی راستین با دیگران است. این اثر بسیار موفق و پرفروش، روح تازه ای به معنای حقیقت و اعتماد در سازمان ها، خانواده ها، مدارس و جوامع می دمد.

Quiet

سکوت

اگر بخواهیم تمام کتاب را در یک جمله خلاصه کنیم می توانیم بگوییم: سوزان کین تاکید دارد که درونگرایی و برونگرایی دو الگوی مختلف رفتاری و شخصیتی هستند که به یک اندازه ارزشمند محسوب می شوند و می توانند در دنیای ما اثربخش و تاثیرگذار باشند. این در حالی است که در حال حاضر تفکری بر دنیا حاکم است که لااقل در حوزه موفقیت های شغلی، اصرار دارد که برونگرایی – به صورت مطلق و مستقل از شرایط – صفتی برتر و مناسب تر برای عموم موقعیت های شغلی محسوب می گردد. نویسنده در این کتاب می کوشد تا نگاه ما به افراد درون گرا و مهمتر از آن نگاه این افراد به خودشان را نیز تغییر دهد، و به همین جهت نیز می تواند برای معلمان نیز مناسب باشد؛ چرا که معلمان در طول مدت تدریس شان با افراد درون گرای بسیاری برخورد خواهند داشت.

Maybe You Should Talk to Someone

شاید نیاز داری با یک نفر حرف بزنی

یک روز ، لوری گوتلیب یک درمانگر است که در تمرینات خود در لس آنجلس به بیماران خود کمک می کند. روز بعدی ، یک بحران باعث می شود که دنیای او خراب شود. وارد دفتر وندل ، درمانگر دمدمی مزاج و عجیب غریب می شود و می نشیند. به نظر می رسد که او با سر طاس ، ژاکت کش باف پشمی و شلوار خاکی رنگش دقیقا مناسب همین کار است. با این حال معلوم خواهد شد که وندل چیزی بیش از این هاست. در حالی که گوتلیب در زوایای پنهان و درونی بیمارانش کاوش می کند – یک تولید کننده هالیوودی خودشیفته ، یک جوان تازه ازدواج کرده که بیماری فجیعش تشخیص داده می شود ، یک شهروند سالخورده که تهدید می کند اگر چیزی بهتر نشود در روز تولدش به زندگی خود پایان خواهد داد، و یک بیست و یک ساله که نمی تواند از ارتباط با افراد اشتباه دست بردارد – در می یابد که مشکلاتی که با آنها با آن دست و پنجه نرم می کنند همان مشکلاتی است که وی اکنون برای وندل آورده است. با خرد و شوخ طبعی ، گوتلیب ما را به عنوان پزشک و بیمار به دنیای خود دعوت می کند ، و حقایق و داستانهایی را بررسی می کند که ما در حالی که روی طنابی بین عشق و میل ، معنا و مرگ ، گناه و رستگاری ، وحشت و شجاعت ، امید و تغییر هستیم برای خود و دیگران تعریف می کنیم. شاید باید با کسی حرف بزنید انقلابی است در صداقت که سیری عمیقا شخصی و در عین حال جهانی از قلب و ذهنمان ارائه می دهد و نادرترین هدایا را می بخشد : پرتره ای جسورانه از معنای انسان بودن ، و یک گزارش خنده دار و بامزه و روشن از زندگی اسرارآمیز خودمان و قدرت ما در تغییر آنها.

Lost Connections

روابط از دست رفته

معمایی ذهن روزنامه نگار و پژوهش گر برنده ی جایزه، جوهن هری را به خود مشغول کرده بود. وی سی و نه ساله بود و تقریبا هر سالی که زنده بود ، افسردگی و اضطراب در انگلیس و در سراسر جهان غربی افزایش یافته بود. چرا؟ او یک دلیل بسیار شخصی برای پرسیدن این سوال داشت. وقتی که او نوجوان بود ، نزد پزشک خود رفته بود و توضیح داده بود که احساس می کند درد از او می چکد ، و او نمی تواند آن را کنترل کند یا آن را درک کند. برخی از راه حل های ارائه شده توسط پزشکش ، به او تسکین داده بود – اما او همچنان در درد عمیق خودش باقی مانده بود. جوهن هری در دوران نوجوانی ، داروهای ضد افسردگی مصرف می کرد. به او گفته می شد – مانند تمام هم نسلان خود – که مشکل او ناشی از عدم تعادل شیمیایی در مغز اوست.

Feeling Good

از حال بد به حال خوب

کتاب از حال بد به حال خوب، اثری نوشته ی دیوید بِرنز است که اولین بار در سال 1989 به چاپ رسید. بِرنز در این کتاب از تکنیک هایی جدید و قدرتمند پرده برمی دارد و تمرین هایی گام به گام را ارائه می کند که به مخاطبین می آموزند چگونه با انواع و اقسام مشکلات روزمره رو به رو شوند؛ از قید ترس ها، فوبیاها و حملات عصبی رهایی یابند؛ بر نگرش های خودتخریب‌گرانه غلبه کنند؛ پنج راز ارتباطِ درست و صمیمی را کشف کنند؛ به منازعات پایان بخشند؛ به تعویق انداختن کارها را کنار بگذارند و از توانایی واقعی خود برای رسیدن به موفقیت، کمال بهره را ببرند. این کتابِ راهنمای فوق العاده کاربردی و تأثیرگذار با معرفی کامل برخی از شایع ترین فرآیندهای ذهنی که باعث بالا رفتن سطح اضطراب و تشویش انسان ها می شوند، می تواند به شما نشان دهد که چگونه احساس خوبی نسبت به خود و اطرافیانتان داشته باشید. با این کتاب درخواهید یافت که زندگی می تواند تجربه ی بسیار شگفت انگیزی باشد.

On Combat

در مورد مبارزه

On Combat به این می پردازد که تحت فشارهای نبرد مرگبار چه اتفاقی برای بدن انسان می افتد؟ تأثیر آن بر سیستم عصبی، قلب، تنفس، ادراک دیداری و شنوایی، حافظه سپس یافته‌های تحقیقاتی جدید را در مورد اقداماتی که رزمندگان می‌توانند برای جلوگیری از چنین ضعف‌هایی اتخاذ کنند تا بتوانند در نبرد باقی بمانند، زنده بمانند و پیروز شوند، مورد بحث قرار می‌دهد. نگاهی کوتاه، اما روشنگرانه به تاریخ، تکامل جنگ، توسعه اهرم فیزیکی و روانی را نشان می‌دهد که انسان‌ها را قادر می‌سازد انسان‌های دیگر را بکشند، و به دنبال آن یک بررسی عینی خشونت خانگی در آمریکا انجام می‌شود. نویسندگان ماهیت جنگجو را آشکار می کنند، مردان و زنان شجاعی که ذهن و بدن خود را برای رفتن به جایی که دیگران از آن فرار می کنند آموزش می دهند. پس از بررسی تأثیر باورنکردنی چند جنگجوی واقعی در نبرد، On Combat تحقیقات جدید و هیجان انگیزی را در مورد چگونگی آموزش ذهن برای تلقیح شدن با استرس، ترس و حتی درد ارائه می دهد

Being You

تو بودن

تو بودن آنقدرها هم که به نظر می رسد ساده نیست. به نوعی، در هر یک از مغز ما، میلیاردها نورون برای ایجاد تجربه آگاهانه ما کار می کنند. چگونه این اتفاق می افتد؟ چرا زندگی را به صورت اول شخص تجربه می کنیم؟ پس از بیست سال تحقیق در مورد مغز، آنیل ست، عصب شناس مشهور جهان، یک نظریه رادیکال جدید در مورد آگاهی و خود ارائه می دهد. نظریه منحصربه‌فرد او در مورد معنای «تو بودن» درک ما از ادراک و واقعیت را به چالش می‌کشد و آنچه را که فکر می‌کردید در مورد خود می‌دانستید، تغییر می‌دهد.

Influence

تاثیر

متقاعد کردن دیگران در کسب‌و‌کار و حتی در زندگی یک امر حیاتی است. بعضی‌ها با این استعداد به دنیا می‌آیند اما بقیه افراد که از این نعمت محرومند نیز می‌توانند به راحتی این مهارت را یاد بگیرند. کتابInfluence – The Psychology of Persuasion با روش علمی و بر اساس شواهد عینی نوشته شده است و به سادگی به شما یاد می‌دهد که چطور در هر معامله‌ای یک بله طلایی بگیرید. کتاب تاثیر- روانشناسی فنون قانع کردن دیگران نوشته دکتر رابرت بی سیالدینی است که در سال ۱۹۸۴ برای اولین بار منتشر شد و از آن زمان تابه‌حال یکی از مهمترین کتاب‌ها در ژانر روانشناسی موفقیت بوده‌است. کتاب زبان اصلی تاثیر یکی از کتاب‌های کلاسیک در زمینه قانع کردن دیگران است و به صورت علمی توضیح می‌دهد مردم چرا و چگونه به درخواست‌ها جواب مثبت می‌دهند و به خواننده یاد می‌دهد چطور این آموخته‌ها را در زندگی‌اش استفاده کند. این کتاب موفق تاکنون به ۳۰ زبان ترجمه شده و فروشی بالغ بر ۴ میلیون نسخه داشته‌است. مجله Fortune کتاب انگلیسی تاثیر را در لیست ۷۵ کتاب هوشمندانه بیزینسی قرار داد و این کتاب با فروش بالایش، جایی در لیست کتاب‌های پرفروش نیویورک تایمز و وال استریت ژورنال برای خود خرید.

پست‌های دیگر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *