وبلاگ آدیال

برای شروع چه کتاب‌هایی بخوانی

کیمیاگر

کتاب کیمیاگر با در هم آمیختن جادو، عرفان، خرد و شگفتی به رمانی کلاسیک در عصر مدرن تبدیل شده است. میلیون ها نسخه از این رمان فوق العاده موفق در سراسر جهان به فروش رسیده و پائولو کوئیلو با خلق این اثر، توانسته زندگی مخاطبین بی شماری را دگرگون سازد. رمان کیمیاگر، داستان اسرارآمیز پسری چوپان و آندلسی به نام سانتیاگو را روایت می کند که رویای یافتن گنج را در سر می پروراند. او به همین منظور پا به سفر می گذارد اما دست سرنوشت، گنجی به مراتب باارزش تر و واقعی تر از تصور او را بر سر راهش قرار می دهد. سفر سانتیاگو، خرد غایی گوش کردن به حرف دل را یادآور می شود و به ما می آموزد چگونه قدر فرصت های معدود زندگی را بهتر بدانیم و از همه مهمتر، چگونه رویاهایمان را دنبال کنیم.

عادت‌های اتمی

مهم نیست اهدافتان چقدر سخت یا دور باشند، کتاب Atomic Habits یک راه کار ثابت شده برای بهبود هر روز شما ارائه می دهد. جیمز کلر، یکی از برترین عادت شناسان دنیا در این کتاب فوق العاده و بسیار پرفروش استراتژی هایی را به شما پیشنهاد می دهد که با استفاده از آنها عادات مناسب را شکل داده و از شر عادات بد و مضر خلاص شوید. اگر با تغییر دادن عادات خود مشکل دارید مشکل شما نیستید! مشکل سیستم ذهنی شماست. عادات بد هر روز تکرار می شوند چون شما تمایلی به تغییر ندارید. چون شما سیستم مناسبی برای تغییر ندارید. شما در حد اهدافتان نیستید چون سیستم ذهنی شما سطح پایینی دارد. این کتاب همان سیستمی جدید و به روزی است که باید بر روی خودتان نصب کنید.

To Kill A Mockingbird

کشتن مرغ مینا

کشتن مرغ مقلد، رمانی فراموش نشدنی درباره ی دوران کودکی است. دوران کودکی، در محله ای خواب زده در جنوب آمریکا که معصومیت هر لحظه در برابر بی عدالتی و تعصب نژادی، قربانی می شود. رمان کشتن مرغ مینا ، با به تصویر کشیدن بحران و عذاب وجدانی تکان دهنده، بلافاصله پس از انتشار در سال 1960، تبدیل به پرفروش ترین کتاب شد و نظر مساعد منتقدین را به خود جلب کرد. کشتن مرغ مقلد (کشتن مرغ مینا) در سال 1961 جایزه ی پولیتزر را از آن خود کرد و فیلم ساخته شده بر اساس آن، موفق به دریافت جایزه ی اسکار شد. کتاب کشتن مرغ مقلد که بسیار دراماتیک و تأثیرگذار است، به اصل و ریشه های رفتار های انسان،معصومیت و تجربه، مهربانی و بی رحمی، عشق و نفرت، و شوخ طبعی و ترحم می پردازد. رمان کشتن مرغ مینا بومی و محلی نوشته ی زنی جوان اهل آلاباما، اکنون بیش از 18 میلیون بار چاپ و به چهل زبان ترجمه شده است و طرفداران بسیاری در سراسر جهان دارد. هارپر لی، نویسنده ی رمان کشتن مرغ مینا ، همیشه آن را داستان عاشقانه ای ساده توصیف کرده است. این اثر امروزه به عنوان شاهکاری در ادبیات آمریکا در نظر گرفته می شود.

Lord of the Flies

سالار مگس ها

رمان سالار مگس ها، از اولین نوبت انتشارش در سال 1954 تا کنون، جذابیت و اثرگذاری خود را حفظ کرده و با تصویر خشونت آمیز و شگفت انگیز خود از سرشت آدمی، در آتش بحث هایی داغ و جنجالی دمیده است. گرچه رمان سالار مگس ها، نظرات مساعدی از منتقدان دریافت کرد، ولی در زمان انتشار به صورت گسترده ای نادیده گرفته شد. اما خیلی زود ورق برگشت و این رمان به فرهنگی جریان ساز مبدل گشت و منتقدین و دانشجویان ادبی، آن را از نظر تأثیرگذاری بر مکاتب فکری و ادبیات مدرن با کتاب ناتور دشت، اثر جی.دی سلینجر، مقایسه کردند. هواپیمایی در یک جزیره ی دورافتاده سقوط می کند و تنها چند پسر نوجوان از این حادثه جان سالم به در می برند. همه ی این شخصیت ها[از سایمون پیشگو و رالف اخلاق گرا گرفته تا پیگی دوست داشتنی و جک خشن و خودخواه]سعی می کنند تا اوضاع را در شرایط سخت و گاهی اوقات وحشیانه ی دور و اطرافشان کنترل کنند. تلاش و تقلای این شخصیت ها در پیدا کردن راهی برای جان به در بردن در اجتماعی بی قانون و بدون نظمی مشخص، مخاطبین را به ارزیابی دوباره ی مفاهیمی از قبیل ساختار های سیاسی و اجتماعی جوامع و چارچوب های اخلاقی دعوت می کند. رمان، مخاطب را وادار می سازد تا جامعه، حکومت و قانون را به چالش بکشد و درباره ی لیاقت افراد در رسیدن به قدرت و نتایج آن، تأمل کند. رمان سالار مگس ها که اغلب با ناتور دشت مقایسه می شود، داستان درخشانی است درباره ی انسانیت از دست رفته.

Rich Dad Poor Dad

پدر پولدار پدر بی پول

کتاب پدر پولدار پدر بی پول، اثری نوشته ی رابرت تی کی یوساکی است که اولین بار در سال 1997 منتشر شد. کی یوساکی در این کتاب که فروشی بیش از 36 میلیون نسخه داشته، داستان دو پدر خود را نقل می کند: پدر واقعی اش، که او را «پدر بی پول» می نامد، و پدر بهترین دوستش که به راهنما و «پدر پولدار» او تبدیل شد. یکی از این مردان، تحصیل کرده بود و تمام عمر خود را به عنوان یک کارمند گذرانده بود، در حالی که دیگری، از تجارب خود در زندگی درس آموخته بود و مسیر کارآفرینی را طی می کرد؛ مسیری که او را به یکی از ثروتمندترین مردان در هاوایی تبدیل کرد. کی یوساکی در کتاب کتاب پدر پولدار پدر بی پول به ما نشان می دهد که چگونه این دو مرد با نگرش کاملا متفاوت خود نسبت به پول، سرمایه گذاری و تجارت، به شیوه ی تفکر او به پول شکل دادند.

Shoe Dog: A Memoir by the Creator of Nike

کفش باز

کتاب کفش باز، اثری نوشته ی فیل نایت است که نخستین بار در سال 2016 وارد بازار نشر شد. فیل نایت، مؤسس و مدیرعامل سابق شرکت Nike در این شرح حال جذاب و صادقانه، داستان پشت پرده ی روزهای ابتدایی این شرکت بزرگ به عنوان کسب و کاری نوپا و تبدیل آن به یکی از بزرگترین، پیشگام ترین و سودآورترین برندهای جهان را روایت می کند. فیل نایت در سال 1962 در زمانی که تازه از دانشگاه فارغ التحصیل شده بود، از پدرش پنجاه دلار قرض گرفت و شرکتی را با هدفی مشخص و ساده به وجود آورد: وارد کردن کفش های ورزشی باکیفیت و ارزان از ژاپن. او این کفش ها را در صندوق عقب ماشینش می فروخت و در سال اول توانست هشت هزار دلار درآمد داشته باشد. در عصر کسب و کارهای نوپا، شرکت Nike بهترین نمونه برای الگوبرداری است و برند این شرکت، به نمادی جهانی و جریان ساز در جهان امروز تبدیل شده است. زندگی نایت همیشه در پرده ای از ابهام قرار داشته اما او اکنون، در این شرح حال جذاب، سرگرم کننده و بدون تعارف، داستان شگفت انگیز موفقیت خود را روایت می کند. او در بیست و چهار سالگی تصمیم گرفت که مسیری سخت و ناشناخته را در پیش بگیرد و تجارت خودش را راه بیاندازد؛ تجارتی که جهان ورزش را دگرگون کرد.

The Little Prince

شازده کوچولو

رمان شازده کوچولو، یک داستان تمثیلی اخلاقی، خودزندگی نامه ای معنوی و رمانی تأثیرگذار است که بیش از هرکتاب دیگری از فرانسه به زبان های دیگر ترجمه شده است. این اثر با جذابیتی پایان ناپذیر، داستان پسرکی را تعریف می کند که محیط امن سیاره ی کوچکش را به منظور سفر در جهان هستی و آموختن پیچ و خم های رفتار بزرگترها ترک می کند و در طول این سفر، ملاقات های شگفت انگیزی نصیبش می شود. سفر اودیسه وار شخصیت اصلی داستان، با ماجراجویی در سیاره ی زمین به اوج خودش می رسد. رمان شازده کوچولو که در سال 1943 در نیویورک به رشته ی تحریر درآمد، خیلی زود به پدیده ای عالمگیر در دنیای ادبیات تبدیل شد. این رمان به یاد ماندنی ، داستانی فلسفی با ارزش هایی انسانی است که بیش از 70 سال از نسلی به نسل دیگر در جای جای دنیا منتقل شده است. رمان شازده کوچولو، نمادی از توسعه ی پایدار، سفیر صلح جهانی و مدافع حقوق کودکان در دنیای بزرگترها است.

Fantastic Mr. Fox

آقای روباه شگفت انگیز

کتاب «آقای روباه شگفت انگیز» رمانی برای کودکان است که توسط نویسنده انگلیسی «رولد دال» نوشته شده است. این کتاب در سال 1970 منتشر شد. آقای فاکس روباهی حیله گر و باهوش است که به همراه همسر و چهار فرزندش در زیر درخت زندگی می کند. وی برای تأمین غذا خانواده خود ، هر شب به مزارع مربوط به سه کشاورز شرور ، بی ادب و بی رحم به نام های بوگیس ، بانس و بین مراجعه می کند و بدین ترتیب دام های موجود در مزرعه او را به دردسر می اندازد. سپس سه کشاورز او را دنبال می کنند. روباه ها با ایجاد گودالی عمیق در زیر زمین موفق به فرار می شوند. این سه نفر به دلیل پایداری خود مورد تمسخر قرار می گیرند ، اما آنها حاضر به تسلیم شدن نیستند و نذر می کنند تا زمانی که آقای فاکس را بگیرند به مزارع خود باز نخواهند گشت. آنها سپس روباه را محاصره می کنند و منتظر می مانند تا وقتی که گرسنه شود و بیرون بیاید. آقای فاکس و خانواده اش و همه موجودات زیرزمینی دیگر که در اطراف تپه زندگی می کنند ،زمان گرسنگیشان فرا می رسد. آقای فاکس پس از سه روز گرفتار شدن در زیر زمین ، نقشه ای برای بدست آوردن غذا می کشد. او و فرزندانش به کمک حافظه خود در مورد مسیرهایی که بر فراز زمین طی کرده اند، از زمین تونل می زنند و به سمت یکی از چهار خانه مرغ باگیس می روند. آقای فاکس چندین مرغ را می کشد و پسر بزرگش را می فرستد تا حیوانات را به خانه نزد خانم فاکس ببرد. در مسیر رسیدن به مقصد بعدی ….

Jane Eyre

جین ایر

جین ایر، نام رمانی است که نویسنده ی انگلیسی، شارلوت برونته، آن را با نام مستعار کورر بل در اکتبر سال 1847 به انتشار رساند. جین ایر در کودکی پدر و مادرش را از دست داد و در کنار عمه اش زندگی می کرد. او در مدرسه ی خیریه ی لوود نیز دوران سخت و پرمشکلی را گذراند، اما با این حال، هیچ وقت روحیه، صداقت و درستی خود را از دست نداد. جین با مردی به نام آقای روچستر، رابطه ی عاشقانه شکل می دهد و و پرده از مشکلات و موانع موجود بر سر راه ازدواج قانونی اش برمی دارد. داستان این کتاب، شیوه ی نگارش ملودرام را متحول کرد و جست وجوی زنی پرشور و با اراده را نشان داد که برای داشتن زندگی ای بهتر و آزادتر در جامعه ی سنتی و پرتبعیذ ویکتوریایی، تمام تلاش خود را به کار بسته است. این رمان خلاقانه و ماندگار از شارلوت برونته، با قهرمان زنی سخت کوش و تسلیم ناپذیر، عاشقانه ای است که همچنان، تأثیر زیادی بر مخاطبین دنیای ادبیات دارد.

Ikigai

ایکیگای

یک ضرب المثال ژاپنی وجود دارد که می گوید “همینکه فعال باشید باعث می شود شما صد سال عمر کنید.” بنا بر گفته ی ژاپنی ها ، همه یک “ایکیگای” دارند: یعنی دلیلی برای زندگی. و به گفته ساکنان دهکده ی ژاپن با افرادی که بیشترین طول عمر را در میان مردم جهان دارند، یافتن آن “ایکیگای” کلید زندگی شادتر و طولانی تر است. داشتن حس قوی “ایکیگای” – جایی که اشتیاق ، مأموریت ها، پیشه و فن با هم تلاقی می کنند – به این معنی است که هر روز سرشار از معنا می شود. این همان دلیلی است که ما صبح از خواب بیدار می شویم و همچنین دلیلی است که بسیاری از ژاپنی ها هرگز واقعا بازنشسته نمی شوند (در واقع هیچ کلمه ای در زبان ژاپنی وجود ندارد که معنای بازنشستگی داشته باشد). آنها همیشه فعال هستند و در آنچه به آن علاقمندند مشغول به کار هستند ، زیرا آنها یک هدف واقعی در زندگی پیدا کرده اند: خوشبختی یعنی همیشه مشغول بودن! “فرانسس میرالس” برای تحقیق درباره این کتاب ، با ساکنان دهکده ژاپن – یکی از مناطق آبی جهان – با بیشترین درصد افراد 100 ساله مصاحبه کرده است. “ایکیگای” رازهای ماندگاری و خوشبختی آنها را آشکار می کند: نحوه غذا خوردن ، حرکت کردن ، کار کردن ، چگونگی تقویت همکاری و زندگی اجتماعی ، و – راز محرمانه آنها – چگونه “ایکیگای” را پیدا می کنند که باعث رضایت آن ها از زندگی می شود. “فرانسس میرالس” با این کتاب ابزارهای کاربردی را برای کمک به شما در کشف “ایکیگای” خود فراهم می کند. آیا کسی هست که نخواهد سعادت هر روزه را تجربه کند؟!

پست‌های دیگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *